dijous, 15 de març del 2018

Desenvolupament psicomotor o signes d’alarma



Viure el creixement i desenvolupament dels fills es una de les experiències més satisfactòries pels pares. A diferencia dels humans els animals neixen amb moltes funcions adquirides instintivament. Així molts animals són capaços de aixecar-se, posar-se drets i començar a donar passos pocs minuts després de néixer. Per contra els nadons pràcticament neixen amb l’única habilitat instintiva de xuclar. Només de néixer el nadó és capaç de manar del pit de la seva mare, però trigarà tot un any en caminar. L’adquisició de les diferents funcions (de socialització, de llenguatge o motores), el desenvolupament psicomotor, és procés diferent per a cada infant. Hi ha un ample rang de normalitat en l’edat d’adquisició de les funcions, de manera que un infant pot caminar als 10 mesos i altre pot fer-lo als 14 mesos i tot dos tenen un desenvolupament psicomotor estrictament normal.
Els indicadors que van assolint els  infants estan recollit en la taula de Llevant



Observant com el seu infant juga, actua, parla, aprèn, pot comprovar com mica en mica va assolint els indicadors de desenvolupament propis de la seva edat. D’igual forma pot detectar signes d’alarma. Els signes de alarma, són un retard en d'adquisicions d’una o d’un grup de funcions en relació a l’edat de l’infant. Un signe d'alarma no pressuposa l'existència d'un problema, però obliga a un examen per un diagnòstic i tractament precoç si escau.





Signes d’alarma

Edat: 2mesos
·       No respon davant sorolls forts
·       No segueix amb la vista a les coses que es mouen
·       No li somriu a les persones
·       No es porta les mans a la boca
·       No pot sostenir el cap en alt quan empeny el cos cap amunt estant de cap per avall
Edat: 6mesos
·       No segueix amb la vista a les coses que es mouen
·       No li somriu a les persones
·       No pot sostenir el cap amb fermesa
·       No es porta les coses a la boca
·       No refila ni fa sons amb la boca
·       No empeny amb els peus quan li donen suport sobre una superfície dura
·       Té dificultat per moure un o els dos ulls en totes les direccions

Edat: 12 mesos
·       No gateja
·       No pot romandre de peu amb ajuda
·       No busca les coses que la veu amagar
·       Perd habilitats que havia adquirit
·       No aprèn a fer servir gestos com saludar amb la mà o moure el cap
·       No assenyala coses
·       No diu paraules senzilles com "mama" o "papa"
Edat: 18 mesos
·       No assenyala coses per mostrar-se a altres persones
·       No pot caminar
·       No sap per a què serveixen les coses familiars
·       No copia el que fan les altres persones
·       No aprèn noves paraules
·       No sap com a mínim 6 paraules
·       No s'adona ni sembla importar-li si la persona que el cuida es va a o torna
·       Perd habilitats que havia adquirit
Edat: 2 anys
·       No fa servir frases de 2 paraules (per exemple, "Nina maca")
·       No sap com utilitzar objectes d'ús comú, com un raspall, telèfon, forquilla o cullera
·       No còpia accions ni paraules
·       No pot seguir instruccions senzilles
·       No camina amb estabilitat
·       Perd habilitats que havia aconseguit
Edat: 3 anys
·       Es cau molt o té problemes per pujar i baixar escales
·       No mira les persones als ulls
·       No pot operar joguines senzills (taulers de peces per encaixar, trencaclosques senzills, girar una maneta)
·       No fa servir oracions per parlar
·       No entén instruccions senzilles
·       No imita ni fa servir la imaginació en els seus jocs
·       No vol jugar amb altres nens ni amb joguines
·       Perd habilitats que havia adquirit
·       Es baveja o no se l'entén quan parla

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada